Barns läroprocesser

Linnea - vår pysselmaja som älskar att greja, exprimentera och skapa.
Pluggat klart för nu. Tänk vad spännande att man får vara en del av förändringsprocessen mot ett lärande som kommer ske på barnens villkor och intressen. i demokratisk anda. Väldigt inspirerande!! Tänk vad fokuserat det endå har vart mot förmedlingspedagogik. Ska förskollärare vara levande uppslagsverk eller ska vi motivera barnen att själva söka kunskap genom utforskningar? När vi läste naturkunskap i höstas kändes de som att vi skulle lära oss ALLT så vi kunde förmedla detta till barn, eller iallafall sitta inne med rätt svar och kunskap för att kunna utföra massa expriment. Nu är det mer fokus på att barnen ska få lära sig utifrån egna intressen och hur vi kan skapa dessa intressen och motivera kooperativt lärande. Förskollärarprogrammet innehåller verkligen MYCKET. Man får tänka en hel, del ompröva massa invanda tankar.
Jag känner endå att om man motiverar barnen att tänka själva, och inte ge färdiga svar så kommer förskolan fortsätta vara en spännande plats att vara på. Jag kan kunna hur mycket fysik som helst men kommer endå inte ha mycket att komma med om barnen inte blir eller är genuint intresserade. Tycker denna kurs gett bra fokus på det och de andra kurserna gett oss mer ämmneskunskap.